شرح وظایف اعضای کمیته ارزشیـــــــابی
ارزشیابی
یک فرایند نظامند برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات می باشد که به
منظور کنترل دقیق پیشروی برنامه ها به سوی اهداف از پیش تعیین شده و برای درک
مقرون به صرفه بودن و یا تعیین ارزش برنامه های در دست اجرا انجام می گیرد. همچنین
ارزشیابی به معنای بررسی دقیق و عالمانه ابعاد مختلف برنامه مثل اثربخشی پروژه ها
(به منظور بهینه سازی نتایج)، کارآیی و کیفیت است. به کمک ارزشیابی می توان ساختار
فعالیتها و سازماندهی برنامه را تجزیه و تحلیل کرد و محیط سیاسی و اجتماعی حاکم بر
آن را مورد بررسی قرار داد. همچنین با بهره گیری از ارزشیابی می توان امکان
دستیابی به اهداف و مقاصد و میزان اهمیت و هزینه بری آنها را بررسی کرد.ارزشیابی
جزء اساسی برنامه های آموزشی می باشد. برنامه ریزی برای ارزشیابی در زمان تعیین
اهداف و همچنین نتایج مورد نظر انجام می گیرد.
واحد ارزشیابی مستقر در مرکز
مطالعات و توسعه آموزش پزشکی بوده که از
افراد زیر تشکیل شده است:
•
- کارشناس ارزشیابی و مسئول
واحد
•
- کمیته ارزشیابی که شامل اعضای
هیئت علمی پایه و بالینی می باشد.
وظایف و اهداف
کلی واحد ارزشیابی
•
ارزشیابی اساتید
•
ارزشیابی برنامه
•
نظارت بر اجرای فرایند ارزشیابی
درونی که در دانشکده ها صورت میگیرد
•
هماهنگی و پی گیری لازم جهت
ارزشیابی بیرونی
•
ترغیب اساتید به استفاده از
پیاده سازی روشهای نوین ارزیابی در ارزشیابی دانشجویان
•
برگزاری ماهانه کمیته های علمی واحد
ارزشیابی
•
آنالیز کمی و کیفی آزمون های
دانشجویان به منظور تضمین حداقل کیفیت
برای امتحانات
اهداف واحد
ارزشیابی
•
استفاده از روشهای نوین ارزیابی
آزمون مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی
•
ارزیابی آزمونهای دانشجویی در
رشته های علوم بالینی و پایه برای بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی
•
نظارت بر حسن اجرای آزمون
ارتقاء دستیاری و تجزیه و تحلیل کمی و کیفی آن و ارائه بازخورد به مدیران گروهها
•
اجرای هر چه بهتر و دقیقتر روش
ارزشیابی برای ارزیابی درست اساتید و استفاده از نتایج آن در انتخاب اساتید نمونه
و در صورت لزوم ارائه تشویقی و تذکر به اساتید با نمرات بالا و پایین لیست
•
نظارت بر ارزیابی درونی گروههای
آموزشی مختلف با اولویت گروههای دارای رزیدنت و ارسال گزارش ارزیابی به وزارتخانه
و ارائه بازخورد به گروههای آموزشی
الف) وظایف اعضای کمیته ارزشیابی:
وظایف واحد درچهار زمینه اصلی
انجام می شود :
1 -ارزشیابی اساتید
2-ارزشیابی دانشجو ارزیابی
آزمونهای دانشجویی
3-ترغیب اساتید به استفاده
از پیاده سازی روشهای نوین ارزشیابی در ارزشیابی فراگیران
3- ارزیابی درونی و بیرونی
گروههای آموزشی و اعتباربخشی دانشگاه
4- بررسی وضعیت
موجود ارزشیابی هیات علمی
5- جمع بندی
ارزشیابی هیات علمی در پایان هر نیم سال و آماده کردن بازخورد جهت ارائه به
دانشکده ها
6-تهیه یا
گردآوری ابزار های ارزشیابی مبتنی بر استاندارد ها برای هر جزء
7- اخذ تاییدیه
ی فرم ها از مسئولین و دست اندرکاران اصلی
8-ارسال فرم ها
به دفاتر و واحدهای توسعه برای انجام ارزیابی درون برای موضوع مورد هدف
9-جمع بندی و
آنالیز داده ها
10-تهیه ی
گزارش و پیش نویس نامه های بازخورد به محیط برای مدیر مرکز
11-پیشنهاد راه
اندازی و پیگیری سامانه ها و زیر سامانه های مورد نیاز مرتبط با فعالیت های کمیته
برای دانشگاه
ب) اهداف واحد ارزشیابی:
1-اجرای هر چه بهتر و دقیقتر روش ارزشیابی برای ارزیابی درست
اساتید و استفاده از نتایج آن در انتخاب اساتید نمونه و در صورت لزوم ارائه تشویقی
و تذکر به اساتید با نمرات بالا و پایین لیست به منظور ارتقاء سطح آموزش در
دانشگاه
2-نظارت بر حسن اجرای آزمون ارتقاء دستیاری و تجزیه و تحلیل کمی
و کیفی آن و ارائه بازخورد به مدیران گروههای آموزشی و وزارت متبوع
3-ارزیابی آزمونهای دانشجویی در رشته های علوم بالینی و پایه
منظور بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی
4- ترغیب گروههای آموزشی به استفاده از روشهای نوین ارزشیابی
آزمون مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی
5-نظارت بر ارزیابی درونی گروههای آموزشی مختلف با اولویت
گروههای دارای رزیدنت و ارسال گزارش ارزیابی به وزارتخانه و ارائه بازخورد به گروه
های آموزشی و در صورت آمادگی گروه، انجام ارزیابی بیرونی و اعتباربخشی دانشگاه
د) برنامه های آینده واحد ارزشیابی :
1-اینترنتی کردن ارزشیابی
اساتید، ( Paperless شدن آن) ، در این زمینه با چند شرکت نرم افزاری مکاتبه شده است.
2-استفاده از نرم افزار جدید
جهت تجزیه و تحلیل و ارزیابی سوالات آزمون
های دانشجویی و نیز آزمون ارتقاء دستیاری
3- ترغیب گروههای آموزشی به
استفاده از روش های نوین در ارزشیابی دانشجو
4-برگزاری کارگاههای
آموزشی در زمینه ارزشیابی جهت اساتید به
منظور آشنایی با:
الف)
روشهای نوین ارزیابی دانشجو
ب)
ارزیابی درونی و بیرونی
پ)طراحی سوال
ت)
ارزشیابی دانشجو
5-شرکت در برنامه
های آموزشی که از طرف وزارتخانه برگزار می شود جهت ارتقاء سطح دانش عملی کارشناسان
واحد
ه) رئوس فعالیت سال های
گذشته :
1-تغییر فرم های ارزشیابی اساتید و به تصویب رسیدن آن توسط
شورای توسعه آموزش دانشگاه
2-انجام ارزیابی درونی در همه گروههای
3-تهیه فلوچارت فعالیتهای مختلف
واحد ارزشیابی
4-ارائه آمار و گزارشات متعدد
5-راه اندازی مجدد ارزیابی
آزمونها