یکی از اصلی ترین اجزای آموزش، برنامه درسی است که از آن به عنوان قلب آموزش نیز یاد می شود ودارای نقش های مختلفی می باشد، از جمله اینکه باید بتواند مجموعه
ای از فرصت های یادگیری را در راستای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه فراهم نمایدبرنامههای درسی، یکی از عناصر کلیدی هر نظام آموزشی محسوب می شوند به
طوریکه توانمندی استادان در امر تدریس ارتباط نزدیکی با میزان دانش و مهارت آنان از فرایند برنامه ریزی درسی دارد. برنامه ریزی درسی، تنظیم طرح دوره و درس برای آموزش، موجب پیشگیری از اتلاف وقت و به هدر رفتن سرمایه های انسانی و مادی می شود. در مجموع آموزش های مبتنی بر برنامهریزی و طراحی برنامه ی درسی، اقدامات آموزشی را با تفکر، تصمیم گیری، آینده نگری و حل مشکل، مبتنی بر اصول و روشهای علمی، همراه می سازد، کلیه ی فعالیتها را در مسیر اهداف از پیش تعیین شده
سوق می دهد و نهایتاٌ انجام صحیح آن موجب افزایش کارایی و اثربخشی آموزش خواهد شد. از اینرو فرایند آموزش، هنگامی موفق خواهد بود که هدف یا اهداف آموزشی مشخص و مطلوبی را دنبال کند و مبتنی بر اصول، فنون و مهارت های برنامهریزی درسی باشد. با توجه به آنچه گفته شد و اهمیت برنامهریزی درسی در موفقیت نظام
آموزشی، واحد برنامهریزی درسی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بعنوان یکی از کمیته های اصلی این مرکز تلاش دارد که در راستای بهبود فعالیت های آموزشی- درسی گام بردارد.
اهم وظایف و فعالیت های کمیته برنامه ریزی درسی:
1- نظارت بر تدوین برنامه درسی دانشکدهها بر اساس روشهای نوین آموزشی
2- مشارکت در تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی در جهت راه اندازی رشته های جدید و موجود دردانشگاه
3 - تهیه قوانین جدید و تدوین، داوری و امتیازدهی طرح درس ها و طرح دوره ها
شرح وظایف کارشناس برنامه ریزی درسی
Ø تشکیل جلسات کمیته برنامه ریزی درسی و تهیه دستورکار جلسه و صورت جلسات.
Ø دریافت طرح درس و طرح دوره های اساتید به صورت الکترونیکی از مسولینEDO دانشکده ها و EDU مراکز خدمات درمانی(بیمارستان ها)
Ø طرح درس ها و طرح دوره های دریافتی به اعضای کمیته جهت انجام داوری به صورت الکترونیکی داده می شود.
Ø طراحی نظام مدیریت برنامه های درسی برای برنامه های در حال اجرا (پایه و بالینی) و برنامه های مبتنی بر جامعه وتصویب آن در شورای آموزشی دانشگاه
Ø همکاری در تدوین شیوه نامه های اجرای صحیح فرایند مدیریت برنامه درسی و نظارت بر به کارگیری آن در عرصه های مختلف آموزشی شامل کلاسهای نظری، عرصه های بالینی، عرصه های آزمایشگاهی، مرکز مهارتهای بالینی و مرکز آموزش مجازی (با توجه به ساختار دانشگاه)
Ø پایش و نظارت بر اجرای صحیح شیوه نامه های مدیریت برنامه ریزی درسی توسط دفاتر توسعه و ارائه بازخورد
Ø همکاری برای ارتقای کیفیت آموزشهای ارائه شده در کلیه عرصه های آموزش
Ø کارشناسی، ارائه مشاوره و مشارکت در تدوین و بازنگری برنامه های درسی
Ø همکاری در تدوین و نظارت بر به کارگیری شیوهنامه های استفاده از روشهای یادگیری فعال در کلیه عرصه های آموزش
Ø بعد از داوری طرح درس ها و طرح دورهها، گزارشات به صورت الکترونیکی به واحد کارنامه الکترونیک اساتید ارسال خواهد شد.
Ø طرح درس و طرح دوره ها داوری شده توسط اعضای کمیته برنامه ریزی درسی به صورت الکترونیکی بهEDO دانشکده ها و EDU مراکز خدمات درمانی(بیمارستان ها) جهت بازخورد به اساتید مربوطه آن مرکز ارسال می شود.
Ø دریافت فرم شماره 1و2 ارزیابی نحوه اجرای طرح درس (توسط دانشجو) و انجام تجزیه و تحلیل فرم های مربوطه.
Ø ارتباط مستقیم با EDO ها و EDU ها برای دریافت فایل الکترونیکی طرح درس و طرح دوره –لاگ بوک و ... اساتید.
Ø انجام کلیه مکاتبات واحد برنامه ریزی درسی.
Ø تهیه پمفلت های حوزه کمیته برنامه ریزی درسی
Ø تهیه فلوچارت طرح درس ها
Ø تهیه فلوچارت طرح دوره
احسان صیاد دکتر الهام نیرومند
کارشناس واحد برنامه ریزی آموزشی رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی