برنامه عملیاتی
واحد توانمندسازی اعضای هیات علمی در سال 1402
هدف کلی:
o ارتقای توانمندی آموزشی اعضای هیأت
علمی
v اهداف اختصاصی:
o
ارتقاء توانمندیهای آموزشی اعضای هیأت علمی گروه های پایه و بالینی در حیطه ی
روش ها و فنون تدریس
o
ارتقاء توانمندیهای آموزشی اعضای هیأت علمی گروه های پایه و بالینی در حیطه
ارزیابی فعالیت های آموزشی و پژوهشی
o
ارتقاء توانمندیهای آموزشی اعضای هیأت علمی گروه های پایه و بالینی در حیطه
روش و مدیریت تحقیق
o
ارتقاء توانمندیهای آموزشی اعضای هیأت علمی گروه های پایه و بالینی در حیطه
ضوابط و مقررات دانشگاهی ، مدیریت اطلاعات علمی و منابع الکترونیکی
v نقاط قوت:
o
وجود آیین نامه توانمند سازی اعضای هیأت علمی
o
وجود دستوالعمل های مشخص در خصوص معادل سازی امتیاز گواهی شرکت در کارگاه های
مختلف
o
انجام نیازسنجی مستمر از اعضای هیأت علمی بالینی و پایه دانشگاه در هر سال جهت
برگزاری کارگاه های مورد نظر
o
ارزیابی مدرسین ارائه دهنده کارگاه به صورت حضوری و غیر حضوری پس از پایان
هرکارگاه و بررسی نتایج آن
o
صدور گواهی شرکت در کارگاه های حضوری و غیر حضوری به صورت آنلاین
o
وجود امکانات سمعی و بصری مناسب
o
وجود فضای فیزیکی و سالن های مناسب جهت برگزاری کارگاههای آموزشی
o
برگزاری و اطلاع رسانی کارگاهها بصورت برنامه منظم و بارگذاری شده
o
وجود سیاست های تشویقی شرکت در کارگاههای آموزشی با درج در کارنامه آموزشی
v نقاط ضعف:
o
کمبود وجود اساتید متخصص و توانمند در حیطه های آموزشی پزشکی جهت تدریس در
کارگاههای آموزشی
o
عدم برگزاری منظم دوره های آموزشی
o
عدم وجود سازو کار مناسب جهت برآورد ساعات تدریس اساتید در کارگاه های آموزشی
o
نداشتن بودجه و امکانات مالی مستقل
o
ناکافی بودن دانش و نگرش اعضای هیأت علمی و مدیران مراکز آموزشی در زمینه
آموزش پزشکی
o
عدم وجود سیستم ارتباط تلفنی و فاکس مستقل
v فرصتها:
o نگرش مثبت ریاست دانشگاه، معاونت و
مدیران آموزشی نسبت به کیفیت آموزش در کارگاههای آموزشی
o حمایت مالی مدیران آموزشی دانشگاه
در استفاده از مدرسین سایر دانشگاههای کشور
o وجود برنامه توانمند سازی و
دستورالعمل های شفاف توسط وزارت متبوع
o وجود همایش های کشوری سالانه آموزش
پزشکی و برگزاری همزمان کارگاهها
o وجود کنگره های آموزش پزشکی جهت
آشنایی با تجربیات موفق مراکز و EDC دانشگاه ها
o وجود بسته های تحول و نو آوری در
آموزش پزشکی
o تعامل مناسب بین واحد آموزش اساتید
و دفاتر توسعه در دانشکده ها و مراکز
v تهدیدها:
o
کاهش انگیزه اعضای هیأت
علمی جهت شرکت فعال در کارگاه های آموزشی با هدف یادگیری تکنیک های جدید آموزش
v راهبردها:
o برگزاری دوره های آموزشی در داخل و
خارج از دانشگاه جهت تربیت مدرسین حیطه آموزش پزشکی
o شرکت اعضای هیأت علمی در کارگاه
های خارج از کشور
o تعامل اساتید با دانشگاه های علوم
پزشکی تیپ یک
o تقویت روش های توانمند سازی آموزشی
به ویژه در بعد مجازی سازی
o
ایجاد انگیزه و علاقه در اعضای هیأت علمی برای مشارکت فعالانه در برنامه های
توانمند سازی
·
جدول 1
هدف
کلی: ارتقای توانمندی آموزشی اعضای هیأت علمی
|
هدف
اختصاصی: ارتقاء توانمندی های آموزشی اعضای هیأت علمی گروههای بالینی و پایه درحیطه
روشها و فنون تدریس
|
پیامد: ارتقای
کیفی و کمی کارگاههای توانمندسازی در حیطه آموزش
|
شاخص :
تعداد کارگاههای روش ها و فنون تدریس در راستای ارتقای توانمندی اعضای هیأت
علمی
|
ردیف
|
نام
فعالیت
|
مسئول
اجرا
|
تاریخ
شروع
|
تاریخ
پایان
|
چگونگی
اجرا
|
نحوه
پایش
|
ملاحضات
|
1
|
نیاز
سنجی کارگاههای توانمند سازی
|
مسئول و
کارشناس واحد
|
اسفند
1401
|
فروردین
1402
|
مکاتبه
با مراکز و دانشکده ها
|
نامه
های ارسالی
|
|
2
|
برگزاری
جلسه برای بررسی نتایج نیازسنجی انجام شده
|
مسئول و
کارشناس واحد
|
اردیبهشت
1402
|
.........
|
تشکیل
جلسه
|
صورتجلسه
|
|
3
|
طرح و
تصویب عناوین پیشنهادی در کمیته توانمند سازی
|
مسئول و
کارشناس واحد و اعضای کمیته
|
اردیبهشت
1402
|
..........
|
تشکیل
جلسه
|
صورتجلسه
|
|
4
|
برنامه
ریزی شش ماه کارگاههای آموزشی در حیطه روش تدریس
|
مسئول و
کارشناس واحد و اعضای کمیته
|
اردیبهشت
1402
|
..........
|
ارسال
نامه از طریق اتوماسیون و سایت
|
مستندات
کارتابل
|
|
·
جدول 2
هدف
کلی: ارتقای توانمندی آموزشی اعضای هیأت علمی
|
هدف اختصاصی: ارتقاء توانمندیهای آموزشی اعضای هیأت
علمی گروه های پایه و بالینی در حیطه ارزیابی فعالیت های آموزشی و پژوهشی
|
پیامد: ارتقای
کیفی و کمی کارگاههای توانمندسازی در حیطه ارزشیابی
|
شاخص :
تعداد کارگاههای حیطه ارزشیابی در راستای ارتقای توانمندی اعضای هیأت علمی
|
ردیف
|
نام
فعالیت
|
مسئول
اجرا
|
تاریخ
شروع
|
تاریخ
پایان
|
چگونگی
اجرا
|
نحوه
پایش
|
ملاحضات
|
1
|
نیاز
سنجی کارگاههای توانمند سازی
|
مسئول و
کارشناس واحد
|
اسفند1401
|
فروردین
1402
|
مکاتبه
با مراکز و دانشکده ها
|
نامه
های ارسالی
|
|
2
|
برگزاری
جلسه برای بررسی نتایج نیازسنجی انجام شده
|
مسئول و
کارشناس واحد
|
اردیبهشت1402
|
........
|
تشکیل
جلسه
|
صورتجلسه
|
|
3
|
طرح و
تصویب عناوین پیشنهادی در کمیته توانمند سازی
|
مسئول و
کارشناس واحد
|
اردیبهشت
1402
|
.........
|
تشکیل
جلسه
|
صورتجلسه
|
|
4
|
برنامه
ریزی شش ماه کارگاههای آموزشی در حیطه ارزیابی فعالیت های آموزشی و پژوهشی
|
مسئول و
کارشناس واحد و اعضای کمیته
|
اردیبهشت
1402
|
..........
|
ارسال
نامه از طریق اتوماسیون و سایت
|
مستندات
کارتابل
|
|
·
جدول 3
هدف
کلی: ارتقای توانمندی آموزشی اعضای
هیأت علمی
|
هدف
اختصاصی: ارتقاء توانمندیهای آموزشی اعضای هیأت علمی گروه های پایه و بالینی
در حیطه ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه
|
پیامد: ارتقای
کیفی و کمی کارگاههای توانمندسازی در حیطه ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه
|
شاخص :
تعداد کارگاههای حیطه ضوابط و مقررات دانشگاهی در راستای ارتقای توانمندی
اعضای هیأت علمی
|
ردیف
|
نام
فعالیت
|
مسئول
اجرا
|
تاریخ
شروع
|
تاریخ
پایان
|
چگونگی
اجرا
|
نحوه
پایش
|
1
|
نیاز
سنجی کارگاههای توانمند سازی
|
مسئول و
کارشناس واحد
|
اسفند1401
|
فروردین
1402
|
مکاتبه
با مراکز و دانشکده ها
|
نامه
های ارسالی
|
2
|
برگزاری
جلسه برای بررسی نتایج نیازسنجی انجام شده
|
مسئول و
کارشناس واحد
|
اردیبهشت1402
|
........
|
تشکیل
جلسه
|
صورتجلسه
|
3
|
طرح و
تصویب عناوین پیشنهادی در کمیته توانمند سازی
|
مسئول و
کارشناس واحد
|
اردیبهشت
1402
|
.........
|
تشکیل
جلسه
|
صورتجلسه
|
4
|
برنامه
ریزی شش ماه کارگاههای آموزشی در حیطه ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه
|
مسئول و
کارشناس واحد و اعضای کمیته
|
اردیبهشت
1402
|
........
|
ارسال
نامه از طریق اتوماسیون و سایت
|
مستندات
کارتابل
|